maandag 30 mei 2011

kerkbezoek met kinderen

Bij de katholieke school van mijn kinderen worden de kinderen al vertrouwd gemaakt met de kerk in de kleuterklas.
Maayke (toen 2,5) kwam thuis en vertelde me dat Jezus bij haar in de klas was geweest. Ze was zo trots dat "de" Jezus in haar klas was. Haar ogen glinsterden zo dat ik niet heb gezegd dat het de pastoor was.
Ik heb niet gelogen maar heb niet alles verteld. Nu is ze 5, en weet ze beter...
Als ik met de kinderen van het lager naar de kerk zou gaan, dan zou ik daar verder op inspelen.
Ik zou mijn ervaringen met ze delen. De rust, de sfeer, de geur, de aankleding, de symboliek, het geloof...
Ik zou ze eerst in de klas warm maken. Ik zou ze afbeeldingen aanreiken met het altaar, de Paaskaars, het Tabernakel, de hostie, de kelk....
Ik zal ze ook uitleggen waarom kinderen de Eerste Heilige Communie doen, en dat dit feest door heel veel kinderen gedeeld wordt en dat ze voor de eerste keer het lichaam en bloed van Jezus Christus in de vorm van brood en wijn zullen krijgen.
Ze krijgen dan een zelfstandige plaats binnen de kerk. Ze horen er bij!

Ik zou ook vertellen over de pastoor. Dat hij God's woorden naar ons toe vertaald. Dat hij er altijd is om naar je te luisteren. Bij ieder feest draagt t hij een ander kleed. Ook zijn er kinderen die de pastoor helpen om de dienst nog beter te laten verlopen. Dat het eigenlijk een eer is om de pastoor te mogen helpen. Ik zou dan nieuwsgierig zijn of er kinderen uit de klas zijn dit misdienaar zouden willen zijn.

Ik zou misschien vragen of Pierre, de misdienaar op bezoek zou willen komen. Hij vertelde zo met liefde over "zijn" kerk. Dit zou kinderen alleen maar stimuleren om naar de kerk te gaan. De pastoor zou ik natuurlijk ook kunnen vragen.

Als we dan naar de kerk zouden gaan, zou ik goede afspraken met ze maken omtrent stilte, niet overal aan zitten, rustig in de banken blijven zitten....
Ik zou ze als eerste stil laten staan en de sfeer laten binnenkomen. Misschien zittend, misschien liggend met de ogen dicht!
Ik zou ze de kaarsen aan laten steken, ik zou ze de symbolen en afbeeldingen die ze kennen in het echt laten zien. Ik zou hun vragen welke benamingen erbij hoort.
Ik zou ze de kleden laten zien van de pastoor.
Ik zou ze het orgel laten zien, en bovenop het balkon de kerk van boven laten ervaren.

Ik zou vragen of we de klokken zouden mogen zien. Als ik dan zorg dat ik rond 12.00 uur daar ben, dan kunnen ze de klokken horen en zien hoe deze werken.

Ik zou dan zeker een mis met ze bijwonen, dan is het plaatje compleet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten