woensdag 25 mei 2011

Gisteren ben ik, samen met mijn moeder, naar de kerk van Kanne gegaan voor mijn kerkbezoek.
We hadden een afspraak gemaakt, daar de kerk steeds dicht was.
Zelfs onder de mis sluiten ze de deuren, de mensen komen via de zijkant naar binnen. Er is al zoveel gestolen in de kerk dat dit gewoon noodzakelijk is.
Ik vind dit toch erg merkwaardig en schandalig.

1. individuele verkenning
De kerk is, zoals vele woningen in Kanne, uit mergelstenen gebouwd. Als je binnen komt voel je al meteen de koelte. Naast koelte voel je de rust. Alle drukte buiten, maar ook inwendig stroomt weg. Dit geeft je een heel apart en aangenaam gevoel.
Je ruikt de kaarsen en de wierook. Persoonlijk vind ik dit heel lekker.

2. persoonlijke antwoorden
Verinnerlijking
Naast de sfeer (reuk, rust) zie ik de aankleding van de kerk (religieuze beelden die omringd zijn door geweldige witte bloemen). Het mooiste vind ik zeker het beeld van Maria met Jezus in haar armen. Ze kijkt zo vertederend naar haar kind. De grote kaarsen naast haar geven veel warmte.
ontmoeting met God
De vele banken waarbij de mensen gaan knielen om samen te bidden, het kruisteken en God's lamp die altijd brandt nodigen mij uit als een ontmoeting van God.

Pierre, de misdienaar, loopt met ons verder. Hij is terecht heel trots op "zijn" kerk.
Samen lopen we door de gangen en bij elke afbeelding krijg ik een mooi verhaal.

kernmomenten
Als je de kerk binnenkomt zie je al meteen het grote beeld van Jezus gekruisigd achter het altaar. Dit verwijst naar het lijden op Goede Vrijdag, de dood, en de verrijzenis op Paasnacht.
Ook de liturgierituelen zoals de doop is duidelijk te zien.

Concrete plaats
Ik voel altijd iets speciaal bij het Maria beeld. Daar kan ik heel lang zitten. Kijken naar het mooie beeld in het algemeen, ik kan dan even weg zakken uit het dagelijks leven. Over bepaalde dingen denken, mijn gezin, zieke mensen, overledenen...over gewoon niets denken. Gewoon de sfeer over me heen laten komen, en genieten.

wat intrigeert het sterkst?
Zonder twijfel sta ik stil bij de prachtige nieuwe moderne raampartij. Deze ramen vallen op doordat ze groot en rechthoekig zijn. Dit is toch heel speciaal in een kerk.
De ramen lopen doorheen de hele kerk. Ik zie het blauwe water dat door alle ramen door stroomt. Het water, het symbool van leven, vruchtwater, doop...
Hoe langer we blijven kijken, hoe meer we zien. Overal schuilt de symboliek doorheen de vurige kleuren. Ik zie de schepping, lichte bloemen uit de paradijstuinen van Adam en Eva, tranen, vis en brood....

3. oude christelijke credo
God de almachtige Vader
Doorheen de sacrale sfeer die doordringt voel ik zijn aanwezigheid.

Jezus, Zijn enige zoon
Jezus wordt gekruisigd voorgesteld. Ook in de armen van Maria.

Maagd Maria
Maria wordt afgebeeld als moeder met Jezus in haar armen. Ook zie ik de vredesduif boven haar die stralen uit straalt. Dit is de symbool van de Heilige Geest.

gekruisigd, gestorven en begraven
Het grote beeld van Jezus aan het kruis achter het tabernakel.

die neergedaald is ter helle, de derde dag verrezen uit de doden
We spreken nog steeds veel over Jezus en het geloof. De Bijbel blijf het meest gelezen boek. Zoveel mensen die misschien in werkelijkheid meer bereikt hebben dan Jezus zoals Karel de Grote. Hij heeft landen veroverd, had veel macht. Maar toch hoor je daar niet veel meer van in het dagelijks leven.
Jezus had helemaal niets, hij was arm, stond niet op de voorgrond en toch blijven we over hem praten.

Waar is Jezus nu dan?
Bij deze vraag moest Pierre onze misdienaar even lachen. "Tja... Waar is hij nu? Ik geloof niet dat hij een GPS heeft. Hij is vast nog onder ons.

beelden van de Heilige Geest
de duif , het symbool van de Heilige Geest, de lichtstralen, het Pinksterfeest, de Geest die neergedaald is bij de vissers(12 apostelen)

de heilige katholieke kerk; de gemeenschap van de heiligen
katholieke komt van katolika wat gemeenschap van de heiligen betekent. Het samen zijn, samen bidden in de banken of geknield zijn.

de vergiffenis van de zonden
"Het geloof van Jezus Christus maakt zalig." volgens M. Luther
Volgens Pierre verdient M. Luther ook een mooi standbeeld.

de verrijzenis van het lichaam, het eeuwig leven, amen
het geloof.

Als we naar buiten willen gaan, let ik nog eens op de typische kerkelijke aanwezigheden.
Het Evangelieboek dat op een lessenaar open staat met de mooie letters die geschreven zijn.

Het wierookvat, de Tabernakel, de Godslamp, de doopfond, de paaskaars, de lezenaar, het orgel, de preekstoel die in deze tijd niet echt functioneel meer is in deze kerk, de bak met wijwater, de 14 afbeeldingen van de kruisweg, de biechtstoel, het kruis met de lijdenswerktuigen zoals de hamer, de nijptang, de speren, de spons..)
Ik zie de beelden van Jozef met Jezus op de arm, de heilige Theresia van Lisieux die een kruis draagt, de heilige Gerardus en de heilige Franciscus.

Pierre vertelt ons dat mensen behoefte hebben aan beelden. Het geeft hun een aanleiding tot het Geloof maar ze aanbidden ze niet.
De essentie in zijn Geloof is de volharding van het dagelijks gebed en proberen erna te leven. Ook het doorgeven aan de kinderen vindt hij belangrijk.

Blij om een afspraak te hebben gemaakt, waardoor ik een ruimere beeld kreeg van het geheel, verlieten we de kerk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten