dinsdag 26 april 2011

Echt of n(i)et echt?





Tijdens de godsdienst les : "Droom of werkelijkheid" was mijn taak om te filosoferen met de kinderen of iets echt of n(i)et echt was.



Daar ik me, begin dit schooljaar had opgegeven voor de cursus "filosoferen met kinderen" van Tine Bos, vond ik deze les een echte uitdaging.





Ik had de kinderen in een kring gezet, en hun allerlei vragen laten bedenken rond de afbeelding "ceci n'est pas une pipe"van René Magrette.


De vraag waar we om gingen filosoferen was natuurlijk: "Wat is het dan wel?"


Er kwamen allerlei antwoorden: het is een schilderij van een pijp, het zou een alpenhoorn kunnen zijn, een omgekeerde vraagteken zonder punt....




We hebben samen de verschillen tussen echt en niet echt gezocht, en deze had ik in twee kolommen genoteerd.


Echt: het werkwoord "zijn" (het is..), tastbaar (je kunt het in je handen nemen), als je iets zeker weet, oorlog, reportage, journaal, het verhaal van een film, dromen kunnen soms uitkomen...


Niet echt: het werkwoord "lijken", iets getekend of geschilderd, niet tastbaar, film met acteurs, dromen, fantasie...



We kwamen tot de 4 stellingen:


Er zijn dingen die echt zijn en echt lijken. (werkelijkhied)
Er zijn dingen die echt zijn en niet echt lijken. (pruik)


Er zijn dingen die niet echt zijn en echt lijken. (wolk, dromen, schilderij, tekening, spiegelbeeld)


Er zijn dingen die niet echt zijn en niet echt lijken. (beeld, schilderij)

Ik wilde weten waar de leerlingen "God" en "Jezus" zouden plaatsen. Bij filosoferen is ieder antwoord goed, dus ze mochten eerlijk zijn. Wilden de leerlingen liever niet reageren dan was dit ook goed.


Er viel een stilte, en toen kwamen een paar vingers in de lucht.



" Ik denk dat Jezus niet heeft bestaan..." zei M.


"Maar toch hebben ze bewijzen gevonden dat hij er wel is geweest." antwoorden D.


"Ik denk ook dat Jezus heeft bestaan." zei A.


En zo ontstond een heel boeiend gesprek.



Ik stuurde het gesprek ook naar de Bijbelverhalen, de schepping, de Big Bang, God. "de knecht van God die je komt halen als je dood gaat"zei N doodsbenauwd ....


Zelfs de juf begon mee te denken. Ik wilde de les afronden maar de vingers bleven maar komen.



De leerlingen wilden ook mijn mening weten....


Ik zei: " Volgens mij heeft Jezus echt heeft bestaan, daar zijn inderdaad bewijzen van gevonden. Ook de apostelen die de Bijbel hebben geschreven hebben vele verhalen over Jezus geschreven.




Ik denk dat God niet echt als persoon bestaat. Niet een meneer met een lange baard die daarboven op zijn stoel op ons staat te wachten.




Ik denk dat God echt de kracht is tussen ons: de liefde. De natuur, het iets tussen hemel en aarde.



Ik denk dat de Bijbelverhalen niet allemaal echt zijn maar meer symbolisch bedoeld zijn.



Ik denk dat de Big Bang echt is, en dat we vanuit cellen hier terecht zijn gekomen.



Ik denk dat die knecht van God niet echt is (Ik wilde de kinderen niet bang maken zoals de tante van N. dit heel duidelijk wel had gedaan.)



"Maar" zei J. "je hebt toch die meneer van de Senséo koffie, die je ook komt halen?"



"Tja...." zei ik "als nou Georges Clooney mij straks komt halen als ik dood gaat, dan ben ik helemaal niet bang meer om dood te gaan...."



De juffrouw was het helemaal met me eens......




Geen opmerkingen:

Een reactie posten