donderdag 10 december 2009

TOV3 bronnenboek

Gisteren ben ik naar de Mediatheek gegaan om de handboeken van TOV eens door te nemen.
Ik merkte op dat er heel veel klappers waren vol lesmateriaal. De klappers waren verdeeld in de verschillende klasse niveaus.
Ik heb in de eerste jaars hanboeken gekeken en merkte al snel op dat er heel weinig tekst in zat. Mijn voorkeur ging naar de lessen voor de derde jaars.
De lessen zijn overzichtelijk en bestaan uit verschillende thema's. Iedere thema bestaat uit 4-5 bladzijde. Er staan zoveel thema's in...
Ik bekijk het thema: "Kijken met je hart". Er staat een gedicht in van Anders Andreus omtrent dit thema. Ik heb deze alleen gelezen maar niet overgeschreven. Dan komen er twee stripverhalen. Een is het verhaal van Ruth, en de ander over Petrus en Cornelis.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik iets dieper over de inhoud van de verhalen zou moeten ingaan, zou ik deze les willen geven. Er staan allemaal mooie grote foto's in om over na te denken. De foto's staan om de vraag:" Kom je bij mij?"
Ik zie iemand die huilt, iemand die ruzie met iemand anders heeft, iemand die bidt, iemand die in elkaar wordt geslagen, een neger die alleen in de bus zit, iemand die verdrietig is, twee meisjes die samen spelen en oudere mensen die elkaar aankijken.
Door de duidelijke foto's zou je aan kinderen allerlei levensvragen kunnen stellen. Wat vind je ervan? Zou jij naar die persoon durven lopen? Wat zou je kunnen doen om de persoon die verdrietig is te troosten? Mag je iemand zomaar slaan? Waarom gaat niemand naast die donkere meneer zitten? Heb jij wel eens naast een neger gezeten?...


Ik blader wat door het handboek. Ik kom bij het thema: "Ik heb alleen jullie handen." Ik zie een grote tekening van Jezus die z'n ogen dicht heeft, maar zijn handen geopend heeft.

Ik lees een stripverhaal die "Ik troost jou, jij troost mij" als titel heeft. De hoofdpersonages zijn een muisje en een schildpad. De schildpad huilt in z'n schild, het muisje klopt aan en troost hem.
Er komen allemaal tips om iemand te troosten. Je zou de leerlingen eerst naar hun tips kunnen vragen en daarna samen de tips doornemen.Tips zijn: goed luisteren, neem de tijd om te luisteren, probeer je in zijn plaats te stellen, stel extra vraagjes over zijn verdriet, zeg niet gauw: het gaat wel over, begin niet te vlug over jezelf, doe een leuk voorstel naderhand, blijf vragen: Hoe is het nu met je?

Allemaal tips die een leuke boeiende les zouden kunnen opleveren!

Er staan nog tekekningen over de aanslag op de Twin Towers op 11 september 2001. Ook boze en verdrietige brieven van kinderen horen erbij. Je zou eens kunnen nagaan of kinderen er vanaf weten, en wat ze erbij voelen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten