donderdag 10 december 2009

Samuel


Harry, een beetje zoals Jezus?

Is Voldemort de duivel?

Jezus Christus en Harry Potter, 2 supersterren?


Deze vragen staan centraal bij het tijdschrift "Samuel" die ik onlangs gelezen heb.
Wat hebben deze kleine tovenaar en Jezus, de zoon van God, gemeen?

Ik neem aan dat ik deze antwoorden niet hoef te geven daar ze gewoon te lezen zijn in het tijdschrift.
Ik vind het voor kinderen een mooi tijdschrift met veel foto's, stripverhalen, kleurplaten, korte Bijbelverhalen, intervieuw met kinderen die een ander geloof hebben, een ontmoeting met Bisschop Harpigny, wat betekent het woord "Alleluja"?, een artikel omtrent kinderrechten, een recept voor pompoensoep voor Halloween, twee puzzels en een doordenkertje als ontspanning.

Er staat ook een mooi verhaal in om over na te denken "De toren en de eik". De toren zegt tegen een kleine eikel:" Ik zal eeuwig leven, want ik ben groot en sterk en ik ben van steen."
Het eikeltje sterft maar groeit uit ot een grote en sterke boom die lucht aan de mensen geeft, en schaduw aan wie schuilen wil voor de warmte.
Als jaren later de toren in elkaar zakt denkt de eik:" Jammer dat stenen niet sterven, anders kon er een nieuwe toren groeien."

Ondanks dat het tijdschrift klein is, bevat het veel informatie omtrent het Geloof. Het geloof wordt met het hedendaagse vergeleken. Kinderen kunnen zich daar gemakkelijk in verplaatsen.

Ik had nog nooit eerder stilgestaan met de vergelijking van Harry en Jezus. Ik vond de verschillen en overeenkomsten boeiend om te lezen. Misschien zal ik Harry nu anders bekijken...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten