maandag 2 november 2009

Het grote avontuur van God en mens.




Dit boek had ik gekocht om de oude Bijbelverhalen weer eens op te halen. Ik heb de lagere school aan het Katholieke schooltje "St. Josef"in Eben-Emael gevolgd en kan me vooral de verhalen van het Nieuwe Testament herinneren. Mijn kinderen zitten daar nu ook op school, en de verhalen rond de feestdagen blijven mooi.


Het boek sprak me aan omdat de eenvoudig geschreven korte verhalen in de ik-vorm staan. Het lijkt alsof je er zelf bij bent. In het Oude Testament vond ik het moeilijk om de personen te herkennen, maar verderop stond het stamboom van de aartsvaders, waarbij het voor mij iets duidelijker werd. Ook de plaatsnamen stonden duidelijk vermeld in een kaart van Israƫl. De tekeningen maakte het geheel erg aangenaam om te lezen.


Het was leuk om het zelf te lezen maar ook om het voor te lezen. Alleen kun je moeilijk een verhaal vertellen als je het vorige niet echt weet. Het is echt een groot avontuur vanaf begin tot het einde. Ik denk dat ik het boek later nog eens moet lezen om de verhalen beter aan elkaar vast te knopen.


Verhalen die me bekend waren in het Oude Testament:

- het offer van Isaak (de zoon van Abraham), de rode Linzensoep (Jakob), de zeven vette jaren en de zeven magere jaren (Jozef), de 10 plagen van God (Mozes), het verbond tussen God en zijn volk: Mozes beklom de berg Sinai om met God te spreken., David en het gevecht met Goliath, God schept alles/het paradijsverhaal, de boom en de slang, het gevecht tussen Kain en Abel, de zondvloed, ark van Noach, de toren van Babel.


Verhalen van het Nieuw Testament worden ook via mijn kinderen verteld tijdens de Godsdienst lessen op school bijv: de melaatse man, de goede samaritaan, op weg naar Emmaus, Hemelvaart, Pinksteren, Kerstmis... Met Pasen keken Lucienne en ik altijd naar de film " Jezus van Nazareth" die altijd in 3 of 4 delen werd uitgezonden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten